Enable Javascript


Gebruikerswaardering: 4 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter inactief
 

Artikelindex

Je NEF opnames met Nikon's Capture NX 2 optimaliseren

Het optimaliseren in NX 2 is, als je eenmaal door hebt, heel eenvoudig maar ook zeer krachtig en van hoge kwaliteit. Je hebt dan eigenlijk geen enkel ander programma meer nodig om je opnames te optimaliseren. Alleen voor het aanpassen van het perspectief, montages en teksten moet je naar een ander programma uitwijken. Natuurlijk kun je in NX 2 ook TIFF en Jpeg foto's optimaliseren, maar een paar van de fijnste mogelijkheden moet je dan jammer genoeg missen.

Het gebruik van NX 2 gereedschappen:
Ik geef hier algemeen bruikbare tips om je foto's te optimaliseren maar geen uitgebreide uitleg over de omgang met de NX 2 gereedschappen. In NX 2 Help (als HTML maar ook als PDF in het Nederlands en Engelse bij Nikon te downloaden) wordt zeer duidelijk uitgelegd hoe deze gereedschappen te gebruiken.

Engelse uitdrukkingen en afbeeldingen:
De uitdrukkingen en afbeeldingen zijn in het Engels. Waarom? Het zijn in de digiland algemeen gebruikte begrippen, als je meer over een fototechnisch begrip wilt weten dan maak je met de Nederlandse vertalingen op het Internet niet veel kans op goede resultaten. De afbeeldingen van de Engelse en de Nederlandse NX 2 versie komen goed overeen en zullen dus geen problemen opleveren voor wie geen Engels beheerst. Bij voorbeelden zie je, indien nodig, boven het voorbeeld een afbeeldinkje van het/de toegepaste gereedschap(pen) staan. Dit om de tekstregels bij elkaar te houden (zie hier onder) en vertaling vanuit het Engels te voorkomen.

Hoe en wat:
nx2Eerst stappen we door de globale bewerkingen bij de camera-instellingen (de camera-instellingen
kun je achteraf in NX 2 wijzigen). Dan volgen globale en plaatselijke bewerkingsstappen, met de nadruk op het laatste. De bewerkingsstappen kun je namelijk heel eenvoudig gedeeltelijk maskeren waardoor het effect dus plaatselijk wordt. Er zijn in NX 2 diverse methoden om een en het zelfde resultaat te bewerkstelligen. Zo kun je bijvoorbeeld met Lasso Tools nx2 een masker trekken of een Selection Control Point nx2 plaatsen en daar je bewerkingen in uitvoeren.
Maar daar waar mogelijk gebruik ik liever een Color Control Point nx2 (en afb. rechts) in combinatie met de Selection Brush nx2. Met een Color Control Point kun je namelijk een hele reeks aan instellingen, kleur en licht, in één keer toepassen en het gebied met de Selection Brush beperken.

Tips:

  • Jpeg en TIFF eerst opslaan als RAW.
    • Als je Jpeg foto's behandeld sla ze, in NX 2, dan eerst op als RAW. Waarom? Elke keer als je een Jpeg opent en weer opslaat wordt deze slechter door het comprimeren (100% is helaas nog steeds comprimeren met verlies aan kwaliteit). Daarna kun je die RAW van Jpeg, zonder verlies aan kwaliteit, onbeperkt openen en opslaan. Nog een voordeel is dan dat de bewerkingsstappen in RAW ook worden bewaard.
    • Bij TIFF heb je geen last van verlies aan kwaliteit maar als je die ook als RAW opslaat bewaar je ook de bewerkingsstappen.
  • Bewerkingsstappen kun je koppelen door een stap te activeren en dan met de Shift-toets ingedrukt een bewerking uit een menu te kiezen.
  • Bewerkingsstappen kun je wel wissen maar niet van plaats verwisselen.
    Het resultaat is echter afhankelijk van de volgorde van de bewerkingen, ze worden van boven naar onder uitgevoerd.
    Stappen als scherpte en ruis komt altijd als laatste aan de beurt en moeten dus helemaal onderaan de lijst staan.
    Oplossingen voor dit probleem
    1. Als er geen masker in de stap zit dan kun je misschien de bovenstaande tip met de Shift-toets toepassen.
    2. Doe het volgende:
      1. Maak, met de rechtermuisknop, een Copy Adjustments van de te vroeg geplaatste stap.
        (meerder stappen tegelijk kan ook maar dan moet je die stappen opslaan met Save Adjustments)
      2. Wis die stap.
      3. Voeg een nieuwe stap toe en kies de nieuwe bewerking.
      4. Voeg nog een nieuwe stap toe.
      5. Paste Adjustments, met de rechtermuisknop, de eerder opgeslagen bewerking in de laatste stap.
        (bij meerdere stappen tegelijk (zie 1) dan Load Adjustments)
  • Met de muis en Shift/Ctrl-toetsen kun je meerderen stappen tegelijk selecteren.
    Deze kun je dan kopiëren en plakken en/of opslaan als settings.
  • Settings kun je dus zelf maken maar zijn ook volop op het Internet te vinden.
    (Settings: zelf ben ik hier niet zo voor, maar bij studiowerk kan het een prima optie zijn)
  • Hier wat tips voor vaak voorkomende problemen en globale bewerking op RAW-niveau onder Develop:
    volg-
    orde
    probleem bewerking locatie
    1 te blauw of oranje
    en/of tint te groen of magenta
    White Balance Camera Settings
    2 onjuist contrast en verzadiging hele opname Picture Control preset Camera Settings
    3 contrast te laag/hoog (zie ook 5, 7) Picture Control Contrast Camera Settings
    4 middentonen te laag/hoog Levels/Curves Quick Fix
    5 contrast te laag/hoog (zie ook 4, 7) Levels/Curves Quick Fix
    6 te licht/donker Exposure Compensation slider Quick Fix
    7 contrast te laag/hoog (zie ook 3, 5) Contrast slider Quick Fix
    8 hoge lichten lopen dicht Highlight Protection slider Quick Fix
    9 diepe schaduwen lopen dicht Shadow Protection slider Quick Fix
    10 teveel/weinig kleurverzadiging Saturation control Quick Fix
    11 moiré patonen Moiré Reduction tool Camera & Lens Adjustments
    12 donkere hoeken Vignette Control Camera & Lens Adjustments
  • Over helderheid als bergen, dalen en kleuren in het NX 2 Histogram.
    Van het histogram lees je af hoe het licht in helderheid is verdeeld. Als je de helderheid wijzigt dan zie je hier direct het resultaat
    • De grafiek: van links naar recht = van Zwart naar Wit.
      Of eigenlijk van "donkerste schaduw" naar "helderste licht", er hoeft namelijk helemaal geen zwart en/of wit aanwezig te zijn. Links is 0 en rechts 255 (meer dan 8 bits/kleur wordt hier verhoudingsgewijs in 8 bits/kleur getoond)
    • Vertikaal, de bergen en dalen, verhoudingsgewijs het aantal pixels met dezelfde helderheid.
    • Wit = een ongeveer gelijk aantal aan RGB-pixels.
    • RGBCMY = de (meestal toppen) overheersende kleur pixels.
    • Alleen een hoge en brede berg links is een te donkere afbeelding (onderbelicht).
    • Alleen een hoge en brede berg rechts is een te lichte afbeelding (overbelicht).
    • Bij een goed belicht hoofdgebied in de afbeelding:
      Indien helemaal links en/of helemaal rechts een hoge berg, dan is het een probleembelichting (D-Lighting)
    • Omdat onze hersens een geheel eigen interpretatie maken van wat onze ogen waarnemen, komen de schaduwen en lichten bij ons anders over als door meetapparatuur, en dus ook een cameracensor, wordt geregistreerd.
      Daarom is het Histogram aan ons aangepast en geeft dus heel veel ruimte aan de schaduwen en bied maar weinig plaats aan de lichten.
    nx
    Een redelijk uitgelicht voorbeeld. Je ziet hier dat er veel blauw, maar ook cyaan en groen, in de donkere schaduwen aanwezig is en in de lichtere schaduwen wat meer rood, maar ook wat geel, groen en magenta (de hellere lichten zitten uiterst rechts op elkaar gepropt, rechts van het rechtse pijltje).