Je NEF opnames met Nikon's Capture NX 2 optimaliseren
Het optimaliseren in NX 2 is, als je eenmaal door hebt, heel eenvoudig maar ook zeer krachtig en van hoge kwaliteit. Je hebt dan eigenlijk geen enkel ander programma meer nodig om je opnames te optimaliseren. Alleen voor het aanpassen van het perspectief, montages en teksten moet je naar een ander programma uitwijken. Natuurlijk kun je in NX 2 ook TIFF en Jpeg foto's optimaliseren, maar een paar van de fijnste mogelijkheden moet je dan jammer genoeg missen.
Het gebruik van NX 2 gereedschappen:
Ik
geef hier algemeen bruikbare tips om je foto's te optimaliseren maar geen uitgebreide
uitleg over de omgang met de NX 2 gereedschappen. In NX 2 Help (als HTML maar ook
als PDF in het Nederlands en Engelse bij Nikon te downloaden) wordt zeer duidelijk
uitgelegd hoe deze gereedschappen te gebruiken.
Engelse uitdrukkingen en afbeeldingen:
De uitdrukkingen en afbeeldingen zijn in het Engels. Waarom? Het zijn in de digiland
algemeen gebruikte begrippen, als je meer over een fototechnisch begrip wilt weten
dan maak je met de Nederlandse vertalingen op het Internet niet veel kans op goede
resultaten. De afbeeldingen van de Engelse en de Nederlandse NX 2 versie komen goed
overeen en zullen dus geen problemen opleveren voor wie geen Engels beheerst. Bij
voorbeelden zie je, indien nodig, boven het voorbeeld een afbeeldinkje van het/de
toegepaste gereedschap(pen) staan. Dit om de tekstregels bij elkaar te houden (zie
hier onder) en vertaling vanuit het Engels te voorkomen.
Hoe en wat:
Eerst
stappen we door de globale bewerkingen bij de camera-instellingen (de camera-instellingen
kun je achteraf in NX 2 wijzigen). Dan volgen globale en plaatselijke bewerkingsstappen,
met de nadruk op het laatste. De bewerkingsstappen kun je namelijk heel eenvoudig
gedeeltelijk maskeren waardoor het effect dus plaatselijk wordt. Er zijn in NX 2
diverse methoden om een en het zelfde resultaat te bewerkstelligen. Zo kun je bijvoorbeeld
met Lasso Tools
een masker trekken
of een Selection Control Point
plaatsen en daar je bewerkingen
in uitvoeren.
Maar daar waar mogelijk gebruik ik liever een
Color Control Point
(en afb. rechts) in combinatie
met de Selection Brush
. Met een
Color Control Point kun je namelijk een hele reeks aan
instellingen, kleur en licht, in één keer toepassen en het gebied met de
Selection Brush beperken.
Tips:
- Jpeg en TIFF eerst opslaan als RAW.
- Als je Jpeg foto's behandeld sla ze, in NX 2, dan eerst op als RAW. Waarom? Elke keer als je een Jpeg opent en weer opslaat wordt deze slechter door het comprimeren (100% is helaas nog steeds comprimeren met verlies aan kwaliteit). Daarna kun je die RAW van Jpeg, zonder verlies aan kwaliteit, onbeperkt openen en opslaan. Nog een voordeel is dan dat de bewerkingsstappen in RAW ook worden bewaard.
- Bij TIFF heb je geen last van verlies aan kwaliteit maar als je die ook als RAW opslaat bewaar je ook de bewerkingsstappen.
- Bewerkingsstappen kun je koppelen door een stap te activeren en dan met de Shift-toets ingedrukt een bewerking uit een menu te kiezen.
- Bewerkingsstappen kun je wel wissen maar niet van plaats verwisselen.
Het resultaat is echter afhankelijk van de volgorde van de bewerkingen, ze worden van boven naar onder uitgevoerd.
Stappen als scherpte en ruis komt altijd als laatste aan de beurt en moeten dus helemaal onderaan de lijst staan.
Oplossingen voor dit probleem- Als er geen masker in de stap zit dan kun je misschien de bovenstaande tip met de Shift-toets toepassen.
- Doe het volgende:
- Maak, met de rechtermuisknop, een Copy Adjustments
van de te vroeg geplaatste stap.
(meerder stappen tegelijk kan ook maar dan moet je die stappen opslaan met Save Adjustments) - Wis die stap.
- Voeg een nieuwe stap toe en kies de nieuwe bewerking.
- Voeg nog een nieuwe stap toe.
- Paste Adjustments, met de rechtermuisknop,
de eerder opgeslagen bewerking in de laatste stap.
(bij meerdere stappen tegelijk (zie 1) dan Load Adjustments)
- Maak, met de rechtermuisknop, een Copy Adjustments
van de te vroeg geplaatste stap.
- Met de muis en Shift/Ctrl-toetsen kun je meerderen stappen tegelijk selecteren.
Deze kun je dan kopiëren en plakken en/of opslaan als settings. - Settings kun je dus zelf maken maar zijn ook volop op het Internet te vinden.
(Settings: zelf ben ik hier niet zo voor, maar bij studiowerk kan het een prima optie zijn) - Hier wat tips voor vaak voorkomende problemen en globale bewerking op RAW-niveau
onder Develop:
volg-
ordeprobleem bewerking locatie 1 te blauw of oranje
en/of tint te groen of magentaWhite Balance Camera Settings 2 onjuist contrast en verzadiging hele opname Picture Control preset Camera Settings 3 contrast te laag/hoog (zie ook 5, 7) Picture Control Contrast Camera Settings 4 middentonen te laag/hoog Levels/Curves Quick Fix 5 contrast te laag/hoog (zie ook 4, 7) Levels/Curves Quick Fix 6 te licht/donker Exposure Compensation slider Quick Fix 7 contrast te laag/hoog (zie ook 3, 5) Contrast slider Quick Fix 8 hoge lichten lopen dicht Highlight Protection slider Quick Fix 9 diepe schaduwen lopen dicht Shadow Protection slider Quick Fix 10 teveel/weinig kleurverzadiging Saturation control Quick Fix 11 moiré patonen Moiré Reduction tool Camera & Lens Adjustments 12 donkere hoeken Vignette Control Camera & Lens Adjustments - Over helderheid als bergen, dalen en kleuren in het NX 2
Histogram.
Van het histogram lees je af hoe het licht in helderheid is verdeeld. Als je de helderheid wijzigt dan zie je hier direct het resultaat- De grafiek: van links naar recht = van Zwart naar Wit.
Of eigenlijk van "donkerste schaduw" naar "helderste licht", er hoeft namelijk helemaal geen zwart en/of wit aanwezig te zijn. Links is 0 en rechts 255 (meer dan 8 bits/kleur wordt hier verhoudingsgewijs in 8 bits/kleur getoond) - Vertikaal, de bergen en dalen, verhoudingsgewijs het aantal pixels met dezelfde helderheid.
- Wit = een ongeveer gelijk aantal aan RGB-pixels.
- RGBCMY = de (meestal toppen) overheersende kleur pixels.
- Alleen een hoge en brede berg links is een te donkere afbeelding (onderbelicht).
- Alleen een hoge en brede berg rechts is een te lichte afbeelding (overbelicht).
- Bij een goed belicht hoofdgebied in de afbeelding:
Indien helemaal links en/of helemaal rechts een hoge berg, dan is het een probleembelichting (D-Lighting) - Omdat onze hersens een geheel eigen interpretatie maken van wat onze ogen
waarnemen, komen de schaduwen en lichten bij ons anders over als door meetapparatuur,
en dus ook een cameracensor, wordt geregistreerd.
Daarom is het Histogram aan ons aangepast en geeft dus heel veel ruimte aan de schaduwen en bied maar weinig plaats aan de lichten.
Een redelijk uitgelicht voorbeeld. Je ziet hier dat er veel blauw, maar ook cyaan en groen, in de donkere schaduwen aanwezig is en in de lichtere schaduwen wat meer rood, maar ook wat geel, groen en magenta (de hellere lichten zitten uiterst rechts op elkaar gepropt, rechts van het rechtse pijltje). - De grafiek: van links naar recht = van Zwart naar Wit.
Paneel Develop
Camera Settings:
Hier in staan alleen globale
verbeteringen welke directer op de RAW-data worden uitgevoerd dan de
Adjust stappen. De kwaliteit van deze globale verbeteringen
is nog beter dan die van de Adjust stappen. Maar dat
neemt niet weg dat sommige globale verbeteringen ook perfect in de
Adjust sectie kunnen worden uitgevoerd.
Open/sluit
een Develop paneel met het bijbehorend driehoekje
.
Je
hoeft bij een goede opname maar enkele globale verbeteringen toe te passen, vergeet
niet: meer is vaak minder!
White Balance (te
blauw of oranje en/of tint te groen of magenta):
Als
deze niet goed is ingesteld dan komen de kleuren niet goed overeen. Indien camera
op Auto WB zal het meestal wel aardig kloppen maar als er een kleur sterk overheerst
en/of er geen wit en/of zwart aanwezig is dan zul je moeten repareren. Het zekerste
ben je als je een 18% grijskaartje in de eerste opname gebruikt. In dat geval kiest
je White Balance - Set Grey Point - Marquee Sample en
trek je met het pipetje een kadertje op het grijskaartje (afb. links). In de andere
gevallen kies je de belichting en eventuele sub-belichting met
White Balance - Set Color Temperature uit de valmenu's
onder New WB: en eventueel bijstellen met de schuifjes
Fine Adjustment (te blauw of oranje) en
Tint (te groen of magenta) (afb.rechts).
Als er geen wit, zwart of neutraal grijs aanwezig is dan kun je met de schuifjes
spelen tot de kleuren goed zijn. Indien wit, zwart of neutraal grijs wel aanwezig
zijn dan kun je die later fijnregelen.
Picture Control (onderwerpstanden of Digital Vari-Program):
Niet alle camera's beschikken over Picture Control
maar dan waarschijnlijk wel over Digital Vari-Program.
Bij opnames gemaakt met Digital Vari-Program staat
Picture Control standaard op Non-Picture
Control. Je kunt in deze mode een reeks van voorgekauwde aanpassingen maken
maar je kunt ook overstappen op Picture Control, dat
geeft namelijk veel meer speelruimte.
Al de schuifje zijn
relatief ten opzichte van de gekozen onderwerpstand.
Opmerking: Welke van de twee je ook gebruikt, zet
het verscherpen UIT, op None of
0 (nul). Globaal verscherpen en ruis reduceren doe je pas in de laatste stappen.
Active D-Lighting:
Deze sla ik over, maar
als je camera daar mee is uitgerust en het AAN staat, dan
zijn Contrast en Brightness
in Picture Control uitgeschakeld.
Noise
Reduction:
Ook deze UIT zetten (met het vinkje).
Globaal ruis reduceren
en verscherpen doe je pas in de laatste stappen.
Develop: Quick Fix:
"Bovenaan beginnen"
is hier een beetje het probleem van "de kip en het ei". Je kunt eerst
de hoogste
lichten
en donkerste schaduwen opzoeken met Quick Fix - Levels &
Curves, maar als je Exposure Compensation moet
toepassen dan verschuift de hele boel, en zo ook met Highlight
Protection, Shadow Protection en
Saturation. Ik zelf pas, zo nodig, eerst de belichting
aan en werk dan van boven naar onder.
Exposure Compensation:
Dit is eigenlijk
de simpelste correctie die er is; bij ALLES te donker
schuifje naar rechts, bij ALLES te licht schuifje naar
links. Dat ALLES kun je in het Histogram aflezen, als
er links een berg is EN rechts niets dan is er onderbelicht.
In spiegelbeeld is er overbelicht.
Is er sprake van deels onder/overbelicht dan
laat deze schuif beter op 0 staan.
Quick
Fix (- Levels & Curves):
Met
Levels stel je de uiterste lichten en schaduwen in.
Klik in paneel Photo Info bij het
Histogram het vinkje AAN bij Double
Treshold, de foto wordt nu grijs.
Eerst
de Levels:
Als er geen zwarte delen te zien zijn dan verschuif je het
zwartpunt-schuifje (Z)naar rechts tot er een paar zwarte
pixels verschijnen. Voor wit het zelfde met het witpunt-schuifje (W)
naar links. Nu kan het vinkje bij Double Treshold weer
UIT. Met Curves kun je de helderheid instellen, dus
alles lichter of donkerder maar ook tegengesteld, dus meer en/of minder contrast.
Dat "meer en/of minder" lijkt wat verwarrend maar is juist de kracht van
Curves. De schuine lijn kun je met de muis oppakken
en verplaatsen, dit gaat altijd vloeiend. Omhoog is lichter en omlaag is donkerder.
Een S-curve geeft meer contrast (links onder wat naar beneden en rechtsboven wat
omhoog). Als je hier wat mee speelt dan dan zie je vanzelf de mogelijkheden. Met
het resetknopje zet je alles weer op nul.
Contrast:
Dit is lastig; waar moet je dit
nu eigenlijk doen? Je hebt het waarschijnlijk bij Picture Control,
bewust of onbewust, ingesteld maar dat is om een bepaald effect te verkrijgen. En
misschien ook hier boven bij Curven ingesteld en dan
kom je het hier (en later) ook weer tegen. Hier kun je in ieder geval het hele gebied
in een keer aanpassen. Maar naar mijn mening kun je deze ook net zo goed overslaan,
er zijn betere werktuigen dan deze; bijvoorbeeld de Adjust
step LCH (Lightness, Chroma, Hue) wat een
bijzonder mooi stuk gereedschap is in de vorm van Levels & Curves.
Highlight
Protection en Shadow Protection:
Dit is het broertje van de
Adjust step D-Lighting (D-Lighting kun je ook plaatselijk
kunt toepassen). Er zit wel wat verschil in resultaat, Highlight
Protection en Shadow Protection werkt naar mijn
gevoel wat mooier. De manier van werken is voor Highlight Protection
en Shadow Protection, praktisch gezien, gelijk maar
toch is er een hele grote maar....lichten zitten op een heel smal plekje samengepropt.
Terwijl de schaduwen dus vol kunnen zitten met details is er niet veel ruimte beschikbaar
voor de details in de hoge lichte. Met andere woorden: Stel je belichting in op
de belangrijkste gebieden in de hoge lichten en corrigeer de schaduwen in NX 2.
Er zijn
twee heel praktische hulpmiddelen aanwezig om de diepe schaduwen en hoge lichten
te corrigeren; de toets-Shift+H (H van Helderheid) en
de toets-Shift+S (S van Schaduw). Bij
S wordt de afbeelding wit en bij
H zwart. In het wit of zwart worden, in RGB, de onder
en/of overbelichte gebieden getoond. Stel de schuifjes zo in dat er maar enkele
pixels in het zwart en/of wit te zien zijn. Zoom tot 100% voor het fijnregelen.
In het Histogram kun je aflezen of je dit moet toepassen.
Als er links en/of rechts een berg in de zijkanten start, zie
1, dan is correctie nodig. Bij
2 is alleen Shadow Protection
maximaal toegepast, zie over hoeveel ruimte de diepe schaduwen kunnen beschikken.
Bij 3 is alleen Highlight Protection
maximaal toegepast, hier blijkt duidelijk dat de hoge lichten maar heel erg weinig
plaats tot hun beschikking hebben. Bij 4 zijn de regelaars
met behulp van Shift+H en Shift+S
optimaal ingesteld.
Saturation:
Stel hier de verzadiging van
de kleur in. Maar naar mijn mening kun je deze ook net zo goed overslaan, er zijn
betere werktuigen dan deze; bijvoorbeeld de Adjust step LCH
(Lightness, Chroma, Hue) wat een bijzonder mooi stuk gereedschap is, in de
vorm als van Levels & Curves.
Camera &
Lens Corrections:
Hier kun je lensafhankelijke en sensor (stof) problemen
aanpakken, maar hier zijn er maar twee echt belangrijk voor je afbeelding, namelijk
Auto Color Aberration en Vignette
Control. Rode oogjes kun je beter in een Adjust
stap uitvoeren en dat is misschien ook wel zo voor de stofjes (een referentie foto
moet je steeds vernieuwen, het verwijderen van de echte stofjes is een betere oplossing).
Op het eerste oog zou hier eigenlijk ook een correctie voor lensvertekeningen verwachten,
maar die hoort er hier niet echt niet bij. Dat is vervorming en randen afknippen
en dat doe je niet op RAW-data. Je vindt het in de Adjust
stap Distortion Control.
Image Dust Off met referentie foto, Color Moiré Reduction
en Auto Red-Eye Reduction laat ik hier onbehandeld.
Maar laat je niet tegenhouden, het gebruik van deze gereedschappen is eenvoudig.
Auto Color Aberration:
Dit is mooi!! Altijd
AAN laten staan, vol automatisch met een perfect resultaat (is ook als
Adjust stap beschikbaar voor R-C & B-Y). Knapt gekleurde
randen (halo's) op welke door lichtbreking in het glas van de lenzen ontstaat.
Een twijgje met de lucht
als achtergrond, 1600% zoom.
Boven Auto Color Aberration
UIT en onder AAN.
Vignette Control:
Vignettering is het donkere
verloop naar de hoeken en is afhankelijk van het gebruikte diafragma en de ingesteld
lengte (zoom). Indien je een D- of
G-lens gebruikt dan zal NX 2 automatisch aanpassingen
maken en de vignettering te verwijderen. Men gebruikt dit ook wel om juist een vinettering
te bewerkstelligen, als creatief effect, maar dat kan in een
Adjust stap met een masker van het
Radial Gradient Tool veel mooier.
Dit was de laatste van het paneel Develop. De algemene globale RAW-bewerkingen moeten nu gedaan zijn. De volgende pagina's behandelen het paneel Adjust, met globale en lokale bewerkingen.
Paneel Adjust (1)
Adjust: New Step en/van Mask:
Hier ga je
de puntjes op de "i" zetten, dat kan zowel globaal als lokaal, met masker
of begrenst bereik, gebeuren. In ieder geval werk je hier niet meer op RAW-niveau
en heb je heel veel mogelijkheden en vrijheid van handelen.
Soms zal het moeilijk
zijn om een werktuig te kiezen, enkele hebben gelijke en/of overlappende bewerkingen.
Zoals eerder reeds vermeld werk je in principe van boven naar onder het hoofd- of
valmenu af, maar globaal verscherpen en ruis doe je pas in de laatste stappen. In
welke volgorde die twee? Dat moet je maar uitproberen. Verscherpen versterkt de
ruis en ontruisen maak onscherp, al kan dat laatste bij een portret misschien wel
van pas komen.
Tips voor een Invert/omgekeerd selectie/masker:
De selectie- en maskeer-tools kom je verderop op deze pagina tegen. Omgekeerd is
eigenlijk niet het juiste woord, de niet doorlatende delen worden doorlatend en
doorlatende delen worden niet doorlatend. In de forums wordt veel geschreven en
geklaagd dat je een selectie niet kunt omkeren. Maar ik
denk eerder dat men meestal een masker bedoelt. Kan dat
nu wel of niet ?
JA, het kan wel bij een selectie. Maar een selectie is wel heel
wat anders dan een masker.
NEE, een masker kun je, in NX 2, niet omkeren. (zie
ook verderop voor toch JA)
Invert/omgekeerd
- selectie:
Wat zijn de selectie tools:
- Selection Control Point
- Lasso
- Poygon Lasso
- Rectangle Maquee
- Oval Marquee
Omkeren doe je met het Base Mask schuifje.
Een
praktijk voorbeeld: Een foto heeft een gebied dat onscherp moet worden gemaakt,
maar ook een gebied dat er moet uitspringen. Je maakt een selectie,
Base Mask staat dan op 0%, en pas de vervaging toe.
Dan kopieer je de stap en plak de kopie in een nieuwe stap. In die nieuwe stap kies
je een andere andere bewerking, bv. verscherpen, en set je het
Base Mask schuifje op 100%. Dat is alles.
Wil je
een wat ander verloop van de overgangen dan kun je in beide stappen wat met
Paint & Fill Mask spelen.
De selectie(s) kun
je alle aanpassen en ook verplaatsen, maar je verplaats uitsluitend de getrokken
selectierand en niet de inhoud.
Nikon Capture NX 2 - Invert Mask - masker omkeren
Dat
is in NX 2 niet mogelijk (of toch wel?) en wordt door de gebruikers als een groot
gemis ervaren.
NX 2 Invert Mask
Download
Het "in de gaten houden" met een Watch
Points:
Bij enkele stappen en werktuigen uit de toolbar kan het van pas
komen dat één of meerder plaatsen in een afbeelding (gemiddelde RGB-waarden van
een setje pixels) voor kortere of langere tijd in de gaten worden gehouden. Dit
doe je door Watch Points te plaatsen.
Klik in paneel
Photo Info bij het Histogram
naast Watch Points op het driehoekje om het te
openen.
Klik op het Watch Point knopje (viziertje)
en plaats het met een muisklik op de gewenste positie. Let daarbij op de
RGB-waarden onder Watch Points.
Je kunt meerdere plaatsen tegelijk in de gaten houden, Point1(2/3/..),
en je kunt ze ook verschuiven.
Wissen doe je door op het knopje (kruisje) van
Point1(2/3/..) te klikken.
Openen van stappen:
Vier manieren om een
stap te openen.
- Direct uit het hoofdmenu kiezen (bovenste 1).
- Als 1, maar dan als gekoppelde stap.
Een bestaande stap eerst actief maken (in klikken), de Shift-toets ingedrukt houden en dan uit het hoofdmenu een bewerking kiezen. Dit om één (set) masker(s) in meerdere stappen tegelijk te gebruiken. - De knop New Step (net boven Histogram) aanklikken (onderste 1).
- Een bewerking uit de toolbar kiezen.
Open/sluit een reeds aangemaakte bewerking met het bijbehorend driehoekje
. Alle
bewerkingen in de Edit List - Develop en
- Adjust zijn, op de gebruikelijke Windows wijze, als
selectie actief te maken om settings te kopiëren en te plakken en/of op te slaan.
Mask stappen van de toolbar:
Voor dat we
bewerkingen gaan toepassen eerst de maskers. Met behulp van maskers kun je de uitwerking
van een bewerking beperken en/of versterken en/of afzwakken (ook zachte randen).
Zonder masker zijn de meeste bewerkingen globaal. Een nieuw maskers wordt in de
actieve stap geplaatst, meerder maskers, al dan niet van het zelfde type, per stap
zijn mogelijk. Indien geen stap actief dan wordt een nieuwe stap geopend.
Het
Selection - Base Mask bepaald of de bewerking ook meer
of minder globaal moet worden toegepast. 0% = alleen masker, 100% is totaal globaal
(masker heeft dan dus geen nut). Met Selection - Paint &
Fill Mask stel je de sterkte van het masker. In het kleine valmenu kies je
of dat het masker:
- Niet zichtbaar: Hide selection
- Zichtbaar: Show overlay
- Zwart/wit masker, wit is doorlaten, zwart is tegenhouden: Show mask
Maskers staan niet in een menu maar zijn naast elkaar op de ToolBar geplaatst.
Met + (plus)
creëer je een doorlatend gebied (of uitbreiden), met
- (min) beperk je het gebied.
Beschrijving van
1 t/m 5:
- Selection Control Point
.
Het heeft een anker (links boven) en handvaten voor Size en Opacity.
Per masker zijn de waarden van de handvaten ook in de stap in te stellen. - Lasso, Poygon Lasso, Rectangle Maquee en
Oval Marquee
Met de + creëer je alleen een gebied, met de - kun je dit weer beperken.
Om het als masker te gebruiken moet je het met een van de twee tools 4 of 5 vullen.
Met Edge Softnes kun je zachte randen maken. - Selection Brush
Ideaal om met + een masker te tekenen, maar ook perfect om met - uitsluitingen te maken.
Hier is alles instelbaar, van vlijmscherp tot zacht en van dun tot dik.
TIP: Als je over tekenpen beschikt dan gebruik je natuurlijk Pressure Controlsdat maakt het werken met een Selection Brush een stuk eenvoudiger (bijvoorbeeld: een roos roder maken is zo een fluitje van een cent).
- Selection Gradient
Linear of Radial vullen, globaal of een selectie.
Met Radial kun je ook Vignetteren. - Fill Remove Tool
Egaal vullen, globaal of een selectie.
TIP: Oefen eerst wat met deze gereedschappen, als je het gebruik er van goed beheerst heb je er heel veel gemak van.
Bewerkingstappen van de toolbar:
Op de
toolbar staan voor het merendeel eenvoudig te gebruiken, en voor zichzelf sprekende,
gereedschappen. Deze worden niet behandeld (grijs/schuin, 1, 2, 3, 8).
Beschrijving van
1 t/m 9:
- Roteren
- Rechtzetten
- Uitknippen
- Black Control Point (zie verder op)
- Neutral Control Point
Deze gebruik je meestal alleen als er geen wit of zwart aanwezig is maar je wel weet welk onderwerp in de afbeelding neutraal (grijs) van kleur is. Gebruik als Black/White Control Point. - White Control Point (zie verder op)
- Color Control Point (zie verder op)
- Rode oogjes
- Auto Retouch Brush
Stofjes en andere onregelmatigheden uitstippen. Kun je dus ook op de huid in een portret toepassen.
Werktuigen met een Control Point kun je altijd met
de muis oppakken en verplaatsen.
De Watch Point
RGB-waarden van het Photo Info
- Histogram kunnen je helpen om de juiste positie te bepalen.
Black/Neutral/White Control Point
(zwart moet zwart, grijs moet grijs en wit moet wit zijn):
Op diverse plaatsen kun je, o.a. met WB, Quick Fix, Levels &
Curven en LCH, het wit- en zwartpunt bepalen,
of eigenlijk de diepste schaduwen en de hoogste lichten. En dan hier nog eens. Lijkt
een beetje veel van het goede, maar... Hiermee worden de kleuren zo aangepast dat
de diepste schaduwen zwart en de hoogste lichten wit worden, maar natuurlijk wel
op heel subtiele wijze.
Een Black Control Point plaatsen
doe je zo:
Klik in paneel
Photo Info bij het Histogram
en zet het vinkje AAN (1) bij
Double Treshold, de foto wordt nu grijs. Als er geen
zwarte plekjes in het grijze beeld zitten dan verschuif je het zwartpunt (2)
naar rechts tot de eerste zwarte plekjes verschijnen. Klik in paneel
Photo Info onder Histogram
naast Watch Points op het driehoekje om
Watch Points te openen. Klik in de toolbar op
Black Control Point (3)
en zoek met behulp van de muis de donkerst plek in de afbeelding op. De
RGB-waarden in Watch Points
hou je hierbij in de gaten. Zoek naar de laagste waarden, dat is niet perse
R0,G0,B0, het kan ook zoiets als R3,G6,B2 zijn. Met een muisklik plaats je daar
het Black Control Point, nu wordt een (nieuwe)
B/W/N Control Point stap
geopend.
In het (de) B/W/N Control Point valmenu('s)
kun je in plaats van Luminosity ook voor
RGB kiezen, dan kun je die waarden apart regelen. In
dat geval heb je misschien ook iets aan het hulpmiddel Shift-S
(bij White Control Point Shift-H) omdat dan RGBCMY pixels
worden getoond en je zelf kunt bepalen wat zwart is (of in ieder geval neutraal
grijs is, de waarden van R en G en B zijn dan gelijk). Als je dat doet is het misschien
ook wel nuttig om eerst één of meerdere Watch Points
te plaatsen.
Voor een White Control Point ga je hetzelfde
tewerk. Verschuif zo nodig eerst het witpunt en de RGB-waarden
in Watch Points moeten dan in de buurt van R255,G255,B255
uitkomen.
Bij de Neutral Control Points zet je
Double Treshold UIT. Zoek eerst die plaatsen op waarvan
je zeker weet dat ze in werkelijkheid grijs zijn en plaats daar
Watch Points. Dan pas haal je een
Neutral Control Point van de toolbar en plaats die dan
bovenop het Watch Point. De RGB-waarden
bij Point1(2/3/..) moeten dan gelijk worden, zo nodig
in het valmenu voor RGB kiezen.
In één stap kan maar
één Black Control Point en één
White Control Point en meerdere Neutral Control Points
worden geplaatst. Ook bij B/W/N Control Point stappen
kun je maskers toepassen.
Color Control Point:
Dit gereedschap werkt
min of meer selectief, de aanpassingen worden bepaald door de RGB-waarden van de
pixels waarop het wordt geplaatst. Dit is een al weer langer in NX voorkomend gereedschap,
maar het is nog steeds uniek in gebruik en resultaat. Je kunt hier ongelooflijk
veel problemen mee oplossen, en dat met een minimum aan handelingen.
Samen met
het nieuwe Selection Brush, maar ook de andere maskeergereedschappen,
is het een geweldige combinatie welke je op veel plaatsen kunt inzetten.
Prettig
is ook dat je er een kunt instellen en, als alles naar je zin is, er een kopie maken
en elders plaatsen. Bijvoorbeeld: om een brede te witte lucht blauwer te maken plaats
je er een stel, in de breedte verdeeld. In de onderstaande afbeeldingen zijn alle
instelopties aangezet (Advanced).
De
Color Picker laat de kleur zien van de pixels waarop
het is geplaatst, maar je kunt met de Color Picker de
pixels ook een andere kleur toewijzen. In dat geval worden de HSBCRGBW waarden automatisch
aangepast. Met behulp van de maskeergereedschappen kun je delen in de afbeelding
beschermen. De randovergangen, van hard tot zacht, kun je daarbij instellen.
Adjust stappen uit het hoofdmenu:
Deze
ga ik niet apart behandelen, zie NX 2 Help, daar staat zeer duidelijk beschreven
wat ze doen en hoe te gebruiken.
Op de volgende pagina's wat praktische voorbeelden.
Paneel Adjust (2)
Bewerkingen toepassen:
Foto gemaakt in Natuurpark Lelystad. Een aanrader voor een dagje
natuur in Flevoland.
Met de op deze pagina beschreven bewerkingen.
Zoom 8% van origineel. Foto is in de Auto-mode als NEF genomen en niet in Camera
Settings en Quick Fix gecorrigeerd.
- 1 Color Control Point in blauwe hemel.
- 2 Color Control Points in de wolken.
- 1 Color Control Point in het gras naast het pad.
- D-Lighting, met Polygon Lasso masker, linker onderhoek en boom.
Hier zie je niet de perfecte foto, maar wel hoe eenvoudig het is om met een paar makkelijk toe te passen stappen deze zeer krachtige bewerkingen toe te passen. De hemel is blauwer, de wolken witter, "om en bij" het pad is meer zon en die donkere hoek en boom komen uit de schaduw vandaan.
Color Control Point zonder maskering:
Vier
Color Control Points in één stap. De twee voor de wolken
zijn gelijk (2e = R-muisklik - Duplicate Control
Point).
Afbeelding r-onder is ook verscherpt (het verscherpen is wat te
sterk, de "te kleine" afbeelding is hierbij het probleem)
Selectieve D-Lighting
(met maskering):
Voorbeelden met de
Color Control Points van boven, maar zonder de verscherping.
Masker met Polygon Lasso in twee keer getrokken, eerst
het driehoekige vlak. Edge Softnes op
30 voor zachte randen. Daarna de boom en het puntje rechts
en met het Fill / Remove Tool nagevuld (vandaar die
twee gradaties in het groene masker; anders werd de boom te licht. Het donkere groen
is lichtere dekking, het lijkt donker omdat het doorzichtiger is).
Paneel Adjust (3)
Opmerking: In tegenstelling tot voor wat voor mij gebruikelijk is zijn de volgende foto's als Jpeg in plaats van NEF geknipt.
Bewerkingen toepassen:
(klik
miniatuur)
Zoom 8% van origineel. Foto is in de Auto-mode als Jpeg genomen
en niet in Quick Fix gecorrigeerd.
- Onderste blad met Auto Retouch Brush uitgestipt.
- Een White Control Point op het witste punt.
- Een Black Control Point op het donkerste punt.
- Met Unsharp Mask iets verscherpt.
(klik
miniatuur)
Zoom 8% van origineel. Foto is in de Auto-mode als Jpeg genomen.
- Met Quick Fix en Black Point Control aangepast.
- Twee maal (één kopie) Gaussian Blur met een stel
Selection Control Points.
Bij alle Selection Control Points het Base Mask op 100% en Opacity op 0%, dit keert het masker om (Invert).
De Gaussian Blur kopie is om het stralen (halo) om de bloem te beperken. - Nog een kopie van Gaussian Blur maar nu de bewerking
gewijzigd in High Pass met Blending
Mode - Overlay.
Bij alle Selection Control Points het Base Mask op 0% en Opacity op 100%, om masker om te keren.
High Pass met Blending Mode - Overlay bewerkstelligd een schitterende verscherping. - Een Color Control point op het rood voor wat meer pep.
- En dan nog met D-Lighting het wat te donker geworden groen iets opgelicht.
(klik
miniatuur)
Zoom 8% van origineel. Foto is in de Auto-mode als Jpeg genomen
en niet in Quick Fix gecorrigeerd.
- Een Black Control Point en White Control Point.
- Met LCH licht en kleuren aangepast.
- High Pass met Blending Mode
- Overlay bewerkstelligd een schitterende verscherping.
Maar ook een aura (halo) boven de vleugels, dus daar met het Selection Brush een maskeren aangebracht.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt aanvangen voor een start naar jouw perfecte foto's.